Aktuellt hos Trimtec

Så effektiviserar Trimble Ri EAMR:s arbete

Skriven av Trimtec | Dec 1, 2025 11:22:51 AM

Vi har pratat med Gustaf Wall på EAMR om hur deras arbete har förändrats sedan de började använda Trimble Ri i sina AGV/AMR-projekt. Med en verksamhet där precision, säkerhet och effektiv installation är avgörande, har totalstationen snabbt blivit ett viktigt verktyg.

 

 

EAMR, som är en del av Elektroautomatik i Sverige AB, arbetar med att utveckla, montera, programmera, drifta samt installera AGV- och AMR-lösningar. Lösningarna används mitt i kundernas produktion och hanterar allt från motorer och axlar till växellådor.

 

För att effektivisera arbetet med att rita och installera de slingor som styr AGV:erna har EAMR nyligen börjat använda totalstationen Trimble Ri. Den har blivit ett viktigt verktyg för att hantera inmätning, verkliga avvikelser i fabriken och snabba justeringar på plats - ett område som tidigare var både tidskrävande och komplext.

 

En AGV är en självkörande truck som följer en bestämd slinga i golvet, exempelvis en nedfräst elkabel eller magnettejp, medan en AMR navigerar efter virtuella slingor och läser av miljön med skannrar. Hos Volvo hänger till exempel motorerna på EAMR:s truckar när de går genom monteringslinan. Truckarna kan höjas, sänkas och roteras för att ge ergonomiska och effektiva arbetsmoment i produktionen.

 

 

Elektronautomatik i Sverige AB har kontor i Göteborg, Skövde, Kungsör och Södertälje, där AGV/AMR-verksamheten är helt samlad i Skövde. I början av EAMRs historia så var verksamheten en del av Volvo i Skövde men blev senare ett eget bolag och har nu nära samarbeten med flera stora kunder inom svensk och internationell industri.

 

Som mekanisk konstruktör arbetar Gustaf Wall i projektform. När en kund behöver flytta en produkt på ett visst sätt så designas en lösning efter kundens specifika behov. När lösningen är konstruerad och skall installeras hos kunden så behöver AGVn en slinga att röra sig längs – ett arbete som tidigare krävde omfattande manuella mätningar, trianguleringar och mycket tid. Det är framför allt i detta moment som Trimble Ri har inneburit en stor förändring.

 

Traditionellt styrs AGV:er av slingor som fräses ner i industrigolvet. Layouten ritades först i 2D CAD eftersom fabrikerna redan har sin layout i AutoCAD. Där ritade man in slingorna och analyserade hur AGV:n skulle gå och hur säkerhetsgränserna skulle hållas. Men när slingorna skulle märkas ut i fabriken stämde ritning och verklighet sällan överens. För att lösa detta hade EAMR utvecklat ett trianguleringssystem med referenspunkter som mättes in manuellt och skrevs in i Excel-listor. Det var mycket noggrant men kunde ta upp till 2 veckor, och vid ändringar behövde listorna göras om. Med Trimble Ri har arbetet förändrats helt. Det som tidigare tog ett par veckor kan nu göras på omkring trettio minuter.

 

 

Avvikelser mellan ritning och verklighet – som pelare som står tvåhundra millimeter fel eller detaljer som sticker ut - kan hanteras direkt på plats utan omritningar eller fördröjningar. Det gör processen betydligt mer flexibel. Vid installation markerar man, med lasern eller prismor, referenspunkter direkt i fabriken.

 

Det nya arbetssättet är också enklare att lära ut, eftersom systemet inte längre kräver omfattande manuella beräkningar. Säkerheten är central i svenska fabriker och EAMR tar med sig samma arbetssätt även när de arbetar internationellt.

 

 

 

Variationen i arbetsuppgifter är något Gustaf uppskattar mest. Han tycker om att rita nya konstruktioner och att kombinera 3D-modellering med layoutarbetet. Möjligheten att arbeta snabbare, säkrare och mer flexibelt vid installationer är en stor fördel, och Trimble Ri har blivit ett verktyg som effektiviserar hela processen – från planering till färdig installation.

 

Hör av dig till oss på Trimtec om du vill veta mer om Trimble Ri.

 

Läs mer om Trimble Ri

 

Besök Elektroautomatik