Logo 2 phoneikonFjärrsupport Sök Kundvagnsikon Webbshop

Therese Sundberg är maringeologen som älskar data. För andra gången börjar hon en tjänst som sjömätare, den här gången hos PEAB Marin. Här berättar hon om sitt arbete och om hur viktigt det är att känna att man bidrar inom både stora och små projekt.

Vad gör en sjömätare?
– När man säger sjömätning kan det låta som att det är vattnet vi mäter, men det är det inte. Utan vi kartlägger botten genom mätning med ett multistråleekolod som ger bathymetrisk och ytgeologisk data.

– Vi jobbar med kartering av alla typer av vattendrag som hav, åar och sjöar. Vi tar fram strukturen på botten men även fundament eller installationer som exempelvis bryggor och kajer både under och över ytan.

– Vi jobbar till stor del internt för PEAB Marin, den del av PEAB som nischat sig mot komplexa anläggningsprojekt i eller nära vatten. Vi har även externa kunder som kommuner och länsstyrelser.

Hur funkar det?
– Alla mätningar görs från något slags flytetyg. Båten vi tycker mest om heter Echo och den är knappt 8 meter lång. En väldigt smidig historia som vi kan ta med på ett bilsläp. På båten finns utrustningen, ekolodet med tillhörande accessoarer och när det behövs även en Lidar för mätning ovanför vattnet.

Favoritbåten Echo.

– Fördelen med en mindre båt är dels att det är smidigt och enkelt att komma nära. Oftast är det grunt och lite knepigt att ta sig fram. Det är också en stor fördel att vi kan ta båten på släpet eftersom vi är samma team som jobbar över hela landet.

– Ekolodet som vi har sitter monterat på en kolfiberpåle på sidan av båten. Beroende på syftet med vårt uppdrag ställer vi olika noggrannhet, högre noggrannhet kräver flera passager med båten. Ju djupare det är, desto större yta täcker ekolodet in i ett svep. Datan som vi samlar in visar hur djupt det är och vilken topografi det är på botten. Som om man hade plockat bort vattnet. Det är jämförbart med laserskanning på land, men inte riktigt lika högupplöst.

– I vissa uppdrag kombinerar vi ekolodet med laserscanning, främst för att mäta in befintliga installationer före, under och efter konstruktionsarbeten. Genom att kombinera dataset från ekolod och laser kan vi få en nästintill heltäckande bild.

– Vi kan även läsa ut vad det är för typ av botten, om det är mjukt eller hård yta från ekolodets restsignaler – backscatter. Det är ett bra underlag för att kunna gå vidare i planeringen för att lägga en sjöledning till exempel.

Vilken typ av uppdrag har ni?
– Vi har till exempel ett projekt i Hargshamn, strax utanför Gävle där det ska byggas kaj.

– Just nu pågår också ett uppdrag för färjelägen i Stockholms skärgård, där Trafikverket är slutbeställare och PEAB Marin muddrar och spränger. Sen kommer jag och min kollega i Stockholm att åka ut och mäta för att kontrollera att det har blivit rätt djup.

– Ett annat pågående projekt handlar om ett vattenintag för en kommun i Bohuslän som beställde en mätning för att planera för en ledning från havet upp på land för att odla fisk på land.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Det är en blandning mellan att vara inne på kontoret och att vara ute med båten. Jag gillar mixen av fält, båt, kontor och data!

– När det exempelvis är en-dags mätningar åker vi tidigt på morgonen och ser till att få i båten i vattnet, monterar på ekolodets påle på sidan av båten, kontrollerar att alla inställningar är rätt och att datan rullar in som den ska och sen kör vi fram och tillbaka, tills vi har tillräcklig och bra data. Om kunden har beställt och har behov av laserdata så är det Lidar också och vi kör det samtidigt. Efterbearbetning och rapportering gör vi på kontoret efteråt. Har vi tur finns det tid och plats för paus i land, annars blir det matsäck framför datorn.

Använder ni någon utrustning från Trimtec?
– Vi har GNSS-antenner på pålen, för att positionera båten och få riktningen. All data korrigeras med RTK som vi köper in, utan den blir det inte tillräcklig noggrannhet.

– Vi mäter även in vattenstånd och för att dubbelkolla punkter använder vi en handhållen gps från ett annat bolag.  Men jag har påbörjat en övertalningskampanj för att byta till Trimble, med start i att min kollega Bruno hyrde en fin gps från Trimtec. Den gps:en ville han behålla!

Vad är roligast i ditt jobb?
– Jag gillar att jobba med data, det låter så nördigt men jag gör det.  Jag tycker det är spännande att kunna se genom vatten att man ser hur botten ser ut och vad det är för typ av struktur. Från backscatter kan vi också se vad det är för bottentyp och som maringeolog är det toppen.

– Jag tycker också om att vi kan bidra till både små och större uppdrag och att våra projekt är greppbara i tid och rum. Att det vi gör blir användbart av till exempel muddraren eller entreprenören, det gillar jag. Till skillnad från om det vi samlade in bara skulle bli liggande på en server.

Är det något som har blivit bättre sen förra gången du jobbade som sjömätare?
– Det har blivit smidigare instrument. Och det är jätteviktigt. Det är ju inte alltid vi tar båten jag nämnde tidigare. Ibland tar man bara gps:erna och ekolodet med sig och det är inte större än att man kan ta det med sig på tåget eller lägga in det i bilen.

– Det går enklare att integrera dataset nu, vi kan lätt kombinera data från ekolod och laser eller laserscanner. Mitt intryck är att både leverantörer och mjukvaruutvecklare drar åt samma håll, att det ska funka sömlöst.

MBES data (multistråleekolod) där man ser ledningar förankrade i botten.
MBES och LIDAR kombinerat där hus, båtar och träd syns tydligt.