Sök
FJÄRRSUPPORT WEBBSHOP
Logga med HAKI Safety 250408-1
  • Produkter & Tjänster
    • Totalstationer
      • Trimble SX12
      • Trimble S9
      • Trimble S7
      • Trimble S5
      • Trimble Ri
    • GPS/GNSS
      • Trimble R12i
      • Trimble R580
      • Trimble R780
      • Trimble R980
      • Trimble R750
      • Trimble Catalyst
    • Fältdatorer
      • Handhållna
        • Trimble TDC600
        • Trimble TDC6
        • Trimble TSC7
        • Trimble TSC5
      • Tablets
        • Trimble T100
        • Trimble T10x
        • Trimble T7
    • Laserskanning
      • Mobile Mapping
        • Guide Så funkar Mobile Mapping
        • Trimble MX50
        • Trimble MX60
        • Trimble MX90
        • Trimble MX7
      • Övrig laserskanning
        • Trimble SX12
        • Trimble X12
        • Trimble X9
        • Trimble X7
      • 3 30 300-regeln
    • Bygg- och anläggningslaser
      • Interiörlaser
        • Spectra HV1305C
        • Spectra HV1305G
        • Spectra HV101
      • Kryss- och linjelaser
        • Spectra LT58G
        • Spectra LT52G
        • Spectra LP51/LP51G
        • Spectra LT20/LT20G
      • Lutningslaser
        • Spectra GL412N
        • Spectra GL1425C
        • Spectra GL622N
        • Spectra GL612N
        • Spectra UL633N
        • Spectra GL720/GL722
      • Planlaser
        • Spectra LL300N
        • Spectra LL100N
        • Spectra LL1505C
      • Rörlaser
        • Spectra DG813
        • Spectra DG613
        • Spectra DG613G
        • Spectra DG211
      • Lasermottagare
        • Spectra HL760
        • Spectra HL700
        • Spectra HL450
        • Spectra HR320
        • Spectra HR150U
        • Spectra HR1220
        • Spectra CR700
      • Maskinmottagare
        • Spectra LR30/LR30W
        • Spectra LR50/LR50W
        • Spectra LR60/LR60W
      • Avståndsmätare
        • Spectra QM20
        • Spectra QM10
    • Programvaror
      • Fältprogramvaror
        • Trimble Access software
        • Trimble Perspective
        • Trimble FieldLink
        • Trimble TerraFlex
      • Kontorsprogramvaror
        • Trimble Business Center software
        • Trimble RealWorks software
    • Molntjänster
      • Trimble Connect
        • Trimble Reality Capture Platform Service
    • Visualisering
      • Trimble Connect AR
      • Trimble XR10
      • Trimble SiteVision
    • Korrektionstjänster
      • Trimble Centerpoint RTX
      • Trimble VRS Now
    • Avvägningsinstrument
      • Trimble DiNi
    • Monitorering
      • Totalstationer
      • GNSS
      • Mjukvara
        • Trimble 4D Control
        • Trimble Access Monitoring
        • Trimble Business Center Monitoring
      • Kommunikation
        • Settop M1
      • Gateway
      • Geotekniska Sensorer
        • Data Loggers
    • Järnvägsmätning
      • Trimble GEDO
      • Trimble GEDO GX50
      • Trimble GEDO IMU/IMS
      • Trimble GEDO Profiler
    • Markradar
      • MALÅ MIRA compact
      • MALÅ Easy Locator Core
  • Branscher
    • Samhällsbyggnad
    • Energi
    • Rail/järnväg
    • Arkeologi
    • Gruvindustri
    • Arkitektur
    • GIS
    • Byggbranschen
      • Lösningar laserskanning
        • Scan2BIM
        • Dokumentation
        • Analyser
        • Framdrift i produktion
      • Guide Så funkar laserskanning
    • Bevara kulturarv
  • Support
    • Hjälpcenter
    • Lathundar och manualer
    • Care-avtal
    • Överföringsprogram
    • Övriga länkar
    • Programvaror
    • Videotips
    • FAQs
  • Service
    • Hjälpcenter
    • Skicka gods
    • Care-avtal
  • Uthyrning
    • Hyresförfrågan
  • Kurser
    • Trimble Business Center
    • Trimble Access
    • Trimble RealWorks
    • Webinar
      • Webinar Arkiv
    • Trimtec skola
  • Kontakt
    • Kontakta Stockholm
    • Kontakta Umeå
    • Kontakta Sundsvall
    • Kontakta Karlstad
    • Kontakta Göteborg
    • Kontakta Malmö
    • Boka en demo
  • Om oss
    • Om Trimble
    • Om BuildingPoint
    • Om Spectra
    • Om Affärspartner
      • Inloggningssida
trimtec hjälpcenter

FAQs

FAQs - Svar på vanliga frågor

Här hittar du svaret på vanliga frågor. Tveka inte att kontakta supporten om du behöver ytterligare hjälp. 

GPS/GNSS
Varför går det inte att ansluta i fält?
  • Hängning i systemet?
    Börja med att starta om/boota om handenhet och mottagare. Ibland kan programmen hänga sig t.ex om ett batteri dör eller en mätning avbryts genom att stänga av handenheten utan att Avsluta en mätning.

  • Ostabilt nät hos operatören
    Många gånger kan det vara ett ostabilt nät hos operatören som gör detta. Du får tillfälligt ingen uppkoppling, ofta brukar det fungera igen efter att man har försökt koppla upp några gånger eller om man avvaktar en stund och försöker senare. Vid uppstart, vänta några minuter för att enheten ska hinna hitta nätet och registrera sig. Det spelar ingen roll om man är mitt i stan eller ute på en öppen åker, detta kan ske ändå. Ibland kan det fungera om man väntar 5 minuter och ibland efter 30 min, i vissa fall längre än så.
    Prova att ansluta med mobilen och se om det blir skillnad.

  • Kolla internet
    Finns det internetanslutning på handenheten?
    I vissa fall kan flygplansläge vara påslaget eller mobildata avstängt.
    Ibland kan Wifi störa, testa att slå av det och prova på nytt.

  • Inga satelliter synliga i Trimble Access?
    Syns det inga tillgängliga satelliter i Access bör man kolla blåtandskopplingen till GNSS-mottagaren. Tresträcksmenyn, inställningar, Anslutningar, Bluetooth.
    Ligger inte din mottagare med så testa att söka nere i listen och lägg till på nytt.
Varför får jag "?" på mina koordinater?

Troligen är det skala inställt i jobbet istället för koordinatsystem som används vid mätning med GNSS. Gå in i job, jobbegenskaper, ändra till rätt koordinatsystem.

Varför får jag bara ett fåtal satelliter?
  • Spårning av en eller flera konstellationer är urbockad i mätprofilen.
  • Anslutningspunkten är till enbart GPS, kontrollera GNSS kontakten.

Totalstation
Varför står totalstationen och vibrerar?

Det är kompensatorn i stationen som försöker kompensera för något.

  • Beror oftast på uppställningen.
  • Testa att göra en ny uppställning.
  • Testa bredda stativbenen om dom står snävt.
  • Är benen på stativet bra nertrampade?
  • Står du på betong kan stativstjärna behövas.
  • Finns det något som vibrerar i närheten som kan påverka?
  • Kontrollera och skruva åt alla skruvar på stativet.
Varför går det inte att koppla upp mot totalstationen?
  • Radiokanal och ID
    Se så du har rätt radiokanaler inställda i handenheten i Trimble Access, inställningarna ligger Tresträcksmenyn, Inställningar, Anslutningar, Radiokanaler, jämför så det stämmer överens med kanalerna i den lilla skärmen på totalstationen.
  • Antenner
    Sitter antennerna på? Prova att byta ut den ena och sedan den andra och se om det gör skillnad, gör detta även om det är en ny antenn som sitter på.
  • Radio
    Är det tex en TSC7 eller TSC5 så kan det vara glapp där radion sitter, prova skruva bort radion och sätt tillbaka den, låt handenheten vara igång under tiden så den känner av att en enhet tas bort/sätts dit.
  • EMpower Hub
    I appen EMpower Hub i t.ex TSC5 och TSC7 kan man se om radion har kontakt med handenheten, där ska synas en grön bock gör det inte det.

Kommunikation handenhet-dator
Hur ansluter jag handenheten till en ny dator?
  • Gå in på Trimtec.se, support, länkar och uppgraderingar. Se nedan vad som ska installeras.
  • Kommunikation med datorn: Center för windows mobile enheter.
  • Endast datatransfer: Center för Windows mobile enheter Datatransfer
  • Trimble link: Center för Windows mobile enheter Datatransfer Trimble Link Engine
Varför fungerar inte ansluta till dator?
  • Gå in I handenheten, gå till Windowsmenyn, settings, connections, USB to PC, bocka ur eller i kryssrutan och se om den ansluter.
  • Boota om handenheten /starta om datorn.
  • Testa en annan USB-port
  • Testa en annan USB-kabel/dator.
  • Efter uppdateringen av Windows 10 behöver man tanka ner programmet WMDCRegistryUpdate och köra det som administratör och sedan starta om datorn.

Felmeddelanden
Tredjepartsprogram, dator
  • Kan ej hitta konverteraren/kan ej konvertera fil. Gå in på trimtec.se, support, länkar och uppgraderingar. Välj Windows Update för Trimble Access, välj samma version av Access som finns på handenheten (hittas under Trimbleloggan i Access uppe i vänstra hörnet sedan ”Om”.  Filen hämtas hem, Kör filen. Möjligen krävs det en omstart av datorn.
  • Saknad geoidmodell. Detta kommer upp om man har ett tredjepartsprogram, tex Geo, som jobbar med ett annat filformat på geoidmodeller. Geoidmodellerna behöver kopieras och döpas om i Geos globalmapp, samt kopieras in i Geodatamappen från fältdatorn.
  • Full access is required to the hole key. Detta är något som ligger i datorn och i dess Windowsregister, där behöver man gå in och ändra till full behörighet.
GPS/GNSS
  • Can not connect. Kan vara tillfälligt fel hos operatören/dålig mottaging, dålig antenn. Modemet har hängt sig. Boota om GNSS mottagaren, alt, stäng av/slå på telefonen i fältdatorn (beroende på vart sim-kortet är placerat).
  • Ansluter till GNSS-rover via kabel Välj antennen i Inställningar, Anslut, Bluetooth, Anslut till GNSS-rover.
Totalstation
  • Lodfel. Ställ upp stationen på nytt, underlag eller för snäv uppställning kan påverka så kompensatorn inte klarar att kompensera. Är det ofta återkommande kan det behövas lämna in på service
  • Tappat radio. Sker detta efter ett visst avstånd kan det ha med en dålig antenn att göra.

Uppdateringar
Kan jag uppdatera min Trimble TSC7/T7 till Windows 11?

Microsoft har tagit det strategiska beslutet att sluta med säkerhetsuppdateringar för Win 10 versionerna per oktober 2025:

 

  • Windows 10 Professional GAC (General Availability Channel) (upp till version 22H2)
  • Windows 10 IoT Enterprise GAC (General Availability Channel) (version 22H2)

Detta innebär att produkterna fortsätter att fungera, men inga ytterligare säkerhetsuppdateringar finns att tillgå.

 

Undantag:

Detta gäller inte för TSC7-enheter som sålts från och med oktober 2023 och som är utrustade med:

 

  • Windows 10 IoT Enterprise LTSC

Läs produktbulletin

Hittar du inte vad du söker?

Tveka inte att kontakta vår support eller service.

Läs mer om Trimtec support

Support: 0771-622 100
Växeln: 010-207 84 00

Mejla supporten
Trimtec HAKI Trimble
TRIMTEC
  • Produkter & Tjänster
  • Support
  • Service
  • Uthyrning
  • Kurser
  • Kontakt
  • Om oss
    ÖVRIGT
    • Fler nyheter
    • Videotips
    • Lediga tjänster
    • GDPR
    • Webinar
    • Prenumerera på Nyhetsbrev

    ©2025 -  All rights reserved